Szlovákia, Tátra, Kőpataki tó - Tarpataki vízesések túra, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Alapvetően ezért jöttünk ide, de ez a nap alapvetően meg is változtatta a hozzáállásunkat a Tátra szlovákiai szakaszához. Az előző nap felmentünk a tátralomnici kabinos felvonó alsó állomásához, az árakról tájékozódni, meg úgy általában képben lehessünk (az árakról és az egyebekről interneten is lehet információkhoz jutni…

Írország, Dublin - Trinity College

Dublin - a főváros. A Szentháromságról elnevezett egyetemet I. Erzsébet királynő alapította egy Ágoston-rendi kolostor helyén (1592). Az eredetileg protestáns egyetemre csak 1970 óta járnak katolikusok. Híres diákjai közt volt Oliver Goldsmith és Samuel Beckett drámaíró, valamint Edward Burke politikai író. A Trinity gyepje és macskaköves udvarai…

Csehország, Régi zsidó temető - Prága

A XI. században a prágai vár köré épült települések lakói már a Moldva jobb partján is kezdtek házakat építeni. Így jött létre az Óváros is. A középkorban a városrész két külön zsidó közösségnek, az askenáziaknak és a szefárdoknak az otthonává vált. A két csoport fokozatosan összeolvadt és egy gettóba szorult. Az őket sújtó megkülönböztetést 1784-ben némileg enyhítette II…

Németország, Konstanz (2022), SzG3

Konstanz már régóta felkeltette az érdeklődésemet, egyrészt a történelme miatt, másrészt mit keres egy svájci területen egy beékelődött város (a Bodensee déli oldal nagyrészt svájci, kivéve Konstanz-t). A történelméről röviden: itt volt a nevezetes Konstanz-i Zsinat (a nagy nyugati egyházszakadást szüntették meg, amikor volt, hogy három pápa is volt)…

Franciaország, Villefranche-sur-Mer

2007. augusztus 11-én itt töltöttem el a délutánt. Nizzából érkeztünk, és megkapó látványt nyújtott a roppant színes kikötővároska. A fedett Titkok utcája középkori hangulatot áraszt. A főút melletti kis kápolnát Jean Coctaeu freskói díszítik.

Spanyolország, A szállodánk: Hotel Bon Repós

A különbuszunkon amivel mentünk a szállásra, már elég nagy volt a csend, lévén hogy olyan hajnali 2-3 óra környékén járhattunk, egészen addig, amíg egy őzike gondolt egyet, és átrohant a kb. 90-el haladó buszunk előtt. Így miután mindenki homloka megismerkedett az előtte lévő ülés háttámlájával, tanácsolták, hogy kössük be magunkat, ami már csak azért…

Spanyolország, Güell park

Ezután a Güell parkba indultunk, ahova belépve mintha egy mesekönyv lapjai elevenedtek volna meg a szemünk előtt, a színes, mozaikos tereknek, a hatalmas pavilonoknak, a két mézeskalács házikónak és a rengeteg különféle növénynek köszönhetően. Megcsodálhattuk a két házat Gaudí jellegzetes díszes kéményeivel, valamint a saját házát is, és különleges építészetét…

Olaszország, Chiesa di San Giovanni Battista - Lecce

Miután áthaladtunk a Porta Rudiae kapun, ez lesz az első épület jobbkéz felé, amibe belebotlunk. A bejelölés alatt álló óriási templomról van szó, amelyet Giuseppe Zimbalo, akit leginkább Lo Zingarello néven ismernek, épített. Ezt a templomot tartják a legjobb alkotásának, jóllehet a külső díszítések egyes részei ütik egymást. A templomot 1691-ben kezdték építeni…

Horvátország, Naklice, Omis, Rafting, Vadvizi evezés

Még soha nem voltunk úgy, hogy minél délebbre megyünk, annál hidegebb lett volna. Ahányszor megálltunk pihenni, egyre rosszabb lett az idő... először szélvihar lökdösött bennünket, majd a hideg esőt is a nyakunkba csapta. Mire Omis-ba értünk, szerencsére már csak szemerkélt. Mikor kikászálódtam az autóból egyből az jutott eszembe, hogy ezentúl is…

Hollandia, Amszterdam (Nederland, Amsterdam)

Hollandia a világ azon ritka országai közé tartozik, amelyeknek két fővárosuk van. Hágában székel a kormány, a parlament, de Királyi palotát találunk Hágában is, Amszterdamban is. Az ország politikai, még inkább pedig gazdasági és kulturális életének igazi központja azonban a milliós világváros, Amszterdam. (A város névadója az Amstel folyó, amely itt…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 9 - Alcsab és Felcsab falu

Az Alcsabi templomromot Csabrendekből Nagytárkánypuszta felé indulva, a falutáblától kb. 1,5 km-re találtuk meg. Jobb oldalt találunk egy kis földutat a szántón, ami egy fás területhez visz. Ennek a facsoportnak a belsejében található az Alcsabi templomrom. A sűrűn benőtt templomból falmaradványok látszódnak, a templombelsőben és körülötte vastag omladék van…

Szlovénia, Postojna, a cseppkőbarlang (Slovenija, Postojna, Postojnska jama)

A Postojnai cseppkőbarlang már több mint 200 éve vonzza a látogatókat a világ minden részéről. A barlang eddig felderített járatainak hossza összesen 21 km, ami azt jelenti, hogy a Postojnai cseppkőbarlang Európa legnagyobb és leglátogatottabb klasszikus karsztvidéki barlangja. Eddig már több mint 35 millió látogató kereste fel több mint 150 országból…

Magyarország, Brutálfutás 9.0

Egy évvel ezelőtt volt az első versenyem, a 2019-es Brutálfutás, azután pedig nem volt kérdés, hogy a 2020-ason is ott kell lennem. Sok minden másképp történt előtte, úgy alakult végül, hogy Pestről érkeztem a helyszínre. Az óvintézkedések miatt a beléptetés lázméréssel kezdődött, az én hőfokomra csak annyit mondtak, hogy lassan kihűlök... Hát úgy…

Hollandia, Edam-Vollendam (Nederland, Edam-Vollendam)

Edam város a hollandiai Noord-Holland tartományában. Nevét az IJe nevű kis folyó gátján 1230 körül épült első település nevéből, IJedam-ból származtatják. A település a szükségből épített kis gátnak köszönheti fellendülését, ugyanis az itt kikötő hajók az áru ki- és berakodásához csak úthasználati díj ellenében használhatták. Később a halászatból és…

Magyarország, Szombathely, az Iseum és közvetlen környéke, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! Ahogy közeledik a Szombathelyről szóló beszámoló megírásának ideje, újabb és újabb régi (meg új) hely kerül elő, amit célszerűnek tartok külön bemutatni, egyszerűen azért, mert e nélkül a szombathelyi beszámoló túl hosszú lenne, másrészről célszerűbb egy egy jelentősebb úti célt egyedileg bemutatni, hogy a látogató könnyebben tudjon közöttük eligazodni…

Ausztria, Grác - Gösting, a Gösting kastély, SzG3

Sziasztok, Gábor vagyok! A göstingi várrom meglátogatásakor feltűnhet, hogy a feljáratot jelző táblával szemben, az út másik oldalán egy kitűnő állapotban lévő hatalmas kastély látható. Mikor az interneten utána néztem a dolognak, kiderültek érdekességek. Mint azt már írtam, a vár 1723-ban egy robbanásban szinte teljesen elpusztult, az akkori tulajdonosok…

Magyarország, Debreceni virágkarnevál

Idén volt szerencsém megtekinteni a 40. virágkarnevált vagy félmillió emberrel együtt. Mi még időben érkeztünk meg a városba, mert utánunk pár perccel már a város jó része be volt dugulva, és persze üres parkolóhelyeket csak mérföldekre lehetett találni. A felvonulás természetesen szép volt, csak a szokásos két óra helyett négy órán át tartott az esemény…

Maldív-szigetek, Diving & Snorkeling at One of the Best Spots in the World - Kuredu

Ismét jubilálunk. Ez a 400. bejelölésünk. Az ünnepi számhoz egy csodálatos bejelölés párosul, ami nem más, mint a sziget víz alatti élővilága. Tudjuk, azt ígértük, hogy majd a Kuredu Island bejelölésnél közzé tesszük, de annyira jók lettek a képek, hogy azt mondta a helyi fényképész: - Ilyet még nem láttam, kirakhatom a kirakatba ? Mondtuk: - Oké, rendben…

Magyarország, Eltűnt Árpád-kori falu 15 - Sóstókál falu

A koordináta a Sóstókáli templomromé, azonban párszázméteres közelségében van egy másik rom, egy középkori Pusztapalotáé. Sóstókál falu maradványai még fellelhetők a bozótok, facsoportok alatt. Érdemes megemlíteni az út másik oldalán elhelyezkedő Kornyi-tavat is. Tehát összességében egy nagyon kellemes kirándulás tehető a vidékre. Érdemes jól körbenézni…

Hollandia, Alkmaar (Nederland, Alkmaar)

Most megint egy kis „történelem” következik, a ’80-as évek eleje-közepe és csak egy kicsi XXI. század. Ennyi év távlatából persze az emlékek, élmények már megkoptak, de azért van, amire még emlékszünk. Arra mindenképpen, hogy alig felnőttként Franciaország, Belgium és Luxemburg után Hollandiában is rácsodálkozhattunk a rendszerváltás tényét elképzelhetetlennek…